Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı tarafından Maliye Bakanı Naci Ağbal’ın da katıldığı “Devlet Üiversitelerindeki Hastanelerin Durumları, Sorunları ve Çözüm Önerileri” toplantısı gerçekleştirildi. Tıp Fakültesi olan devlet üniversitelerinin rektörlerinin de yer aldığı toplantıya Rektörümüz Prof. Dr. Muzaffer Şeker, Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Tahir Yüksek ve Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Celalettin Vatansev de katıldı.
Yükseköğretimdeki son gelişmelerin de görüşüldüğü, Yüksek Öğretim Başkanlığında yapılan toplantıda, Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç yaptığı açılış konuşmasında üniversitelerin bölgesel kalkınmaya katkılarının arttırılmasına yönelik bir süreç başlattıklarını ifade etti. Üniversitelerin kendi misyonlarını gözden geçirmeleri, kurumsal farklılık ve çeşitliliğe yönelmeleri, üniversite olmanın şümullü yapısından uzaklaşmadan belli alanlarda temayüz etme gayreti içinde olmalarını istedi.
Sağlıkta dönüşüm programının ana aktörleri olan tıp doktorlarının ve tüm sağlık çalışanlarının eğitildiği üniversite hastanelerinde yoğun sorunlar yaşandığını belirten Başkan Saraç, eğitimin kalitesinde olumsuzluklar yaratmadan sorunlara hep birlikte ve acil olarak çözüm bulanabileceğini vurguladı.
93 Tıp Fakültesinde 52 bin öğrenci, 12 bin öğretim üyesi bulunduğunu belirten Başkan Saraç, bu fakültelerin yeni açılanlarında sıkıntılı süreçler yaşandığını, alt yapı sorunları kadar öğretim üyesi bulmakta da yoğun zorluklarla karşılaşıldığının altını çizdi.
Saraç, devlet üniversite hastanelerinin başlıca sorunlarına çözüm önerileri olarak ilk aşamada akla gelen muhtemel çözüm önerilerini şu şekilde sıraladı:
"Başta özellikli sağlık işlemleri olmak üzere SGK tarafından ödenen tıbbi işlem fiyatlarının (SUT) gözden geçirilmesi. Üniversite hastanelerinde yoğun yaşanan uzman hekim, araştırma görevlisi ve özellikle hemşire ve diğer yardımcı sağlık personeli açığının kapatılması. Denge tazminatının özel bütçeden karşılanması. 4B'li çalışan maaşlarının ve hizmet alım bedellerinin özel bütçeden karşılanması. Sağlık Bakanlığı üzerinden tıbbi malzeme temini. Hastanelerde yeni teknolojileri çağdaş ve modern anlayışla halkın hizmetine sunabilmeleri, eğitim araştırma hizmetlerini daha kaliteli verebilmeleri için tıbbi cihaz ve teçhizat için yeterli desteğin sağlanması. Elbette üniversite hastanelerinin de yasal zemininin yeniden tespiti, etkin ve daha verimli yönetişim modelinin ortaya konması da eş zamanlı olarak düşünülmelidir."
Başkan Saraç'ın ardından konuşan Maliye Bakanı Naci Ağbal, Üniversite bütçelerinin olabildiğince performans esaslı bir yapıya kavuşturulması gerektiğini belirtti.
Yerli ilaç sanayisinin gelişmesi için düzenlemeler yapacaklarını belirten Bakan Ağbal, bu alanda önemli teşvikler getirileceğini, Türkiye'nin ilaç ve tıbbi cihaz alanında kendi ihtiyaçlarını karşılamakla yetinmeyip ihracatçı ülke konumuna gelmesi gerektiğini ve bu konuda üniversitelere çok büyük rol düştüğünü vurguladı.
Nitelikli eğitimi, kalkınmanın en öncelikli unsuru olarak belirlediklerinin altını çizen Ağbal, yükseköğretime erişim noktasında da önemli mesafe kat ettiklerini dile getirdi. Hükümet olarak yeni kurulan üniversitelere önemli kaynak ayırdıklarını belirten Ağbal, "Bugüne kadar 25,5 milyar lira sadece yeni kurulan üniversitelerin altyapı ve bina inşaatları için harcamışız." dedi.
Gelecekte yükseköğretim alanında gerçekleştirilmesi düşünülen çalışmalar hakkında da bilgi veren Ağbal, yeni Yükseköğretim Kanununun hazırlanarak Meclis gündemine getirileceğini ifade etti. Üniversite bütçelerinin nasıl olması gerektiği konusunun zaman zaman gündeme geldiğini dile getiren Ağbal, "Aslında klasik bütçe sistemi. Üniversite bir teklif veriyor, hükümet bir tavan belirliyor ve o tavanın içerisinde veriyoruz. Performansa dayalı bir bütçeleme sistemimiz yok, ya da belirli hedeflere göre ilave kaynak veren bir sistemimiz yok. Üniversite bütçeleri olabildiğince performans esaslı bir yapıya kavuşturulmalı." dedi.
"Devlet Üniversitelerindeki Hastanelerin Durumları, Sorunları ve Çözüm Önerileri Toplantısı", açılış konuşmalarının ardından soru-cevap bölümüyle sona erdi.